کتاب مستطاب معراجنامه | دهقان مردمزاد خراسانی | گویش: علی بختیاری | تولید صوتی آوای بوف

کتاب مستطاب معراجنامه | شاهکاری از طنز سیاسی و اجتماعی | دهقان مردمزاد خراسانی |گویش: علی بختیاری | تولید صوتی آوای بوف avayebuf

📚کتاب: #معراجنامه
شاهکاری از طنز سیاسی و اجتماعی

✍️ نویسنده: دهقان مردمزاد خراسانی

ناشر : نشر اینترنتی

گویش: #علی_بختیاری

تعداد صفحات: 110

تعداد فایل : 5 عدد فایل صوتی به مدت 02:20 ساعت

دسته‌بندی : #شعر #هجو #ادبیات #ممنوعه #سیاسی
🚫 +16

بايد باور داشت اگر در ميان عموم ملل عالم، براي عوالم عشق ورزی و راز و نياز با معشوق و محبوب زميني غزلهاي عاشقانه شورانگيز توسط شاعران نقش شده اند، و براي محبوب آسماني شعرهاي عرفاني، و براي مقاصد مربوط به جامعه ،قصايد نوشته آمده اند ،براي حمله به برج ها و باروهاي درون روح دشمن و آشكار ساختن روح و روحيه مستحكم ملـّي و ابراز نفرت از دشمن جبّار، «هجو» و «هزل» پديدار شده اند، بر اهل بصيرت روشن است كه فاصله ميان قصص جنسي معمول و حكايات بي ارزش كه براي به تمسخر گرفتن اين يا آن هموطن تعريف ميشود يا آن نوع حكايتي كه براي دقايقي كسي را ميخنداند، با «هزل» و «هجو» و «طنز» واقعي چه فاصله عظيم و بعيدی دارد.
هزل و هجو واقعي، در مملكت ما مثل تمام ممالك عالم در اولين قدم دشمن ملت را مورد حمله قرار ميدهد و براي حمله به دشمنِ ملت بي پرواست وبراي حمله به دشمنِ ملت گستاخ است و به همين علت در اخلاق و خلق و خويِ عالَم «هجو» و «هزل»، بايد عالَم اخلاق و خلق و خوي آنرا در نظر داشت.
«هزل» و«هجو» واقعي بسيار بسيار صريح است ،از آنرو كه در حمله به دشمن بايد صريح بود. «هزل» و «هجو» واقعي از جوهره درد و رنج و دانايي و معرفت وادراكات اجتماعي و انساني پر است ،در قلب القلب «هجو» و «هزل» واقعي ــ با تمام پرده دري ها، دشنام ها، صريح بودن ها و پشت پا زدن و پشت كردن ظاهري به اخلاقيات معمول اجتماع ــ صورت و سيماي شاعر هجوسرا و هزل سرا بسي معصوم مينمايد.در «هجو» و «هزل» واقعي، شاعر يا كاتب، در قلب القلب اثر خود، از بيان يك درد و يك اندوه و يك مصيبت اجتماعي دفاع مينمايد،و نه از اين دشنام يا آن حكايت يا آن بيان به ظاهر غيراخلاقي، و دشمن وقتي ملايان بزرگ شكمي باشند كه جز اكل وبلع ونوم و جـِماع در زندگي شخصي ،و جز جنايت و خباثت و به خاك تيره نشاندن مردم در زندگي غيرشخصي كار ديگر نداشته باشند،هجوسرا بايد بر صراحت و جسارت و گستاخي خود بيفزايد.
علي ايّحال در طول سنوات سپري شدهٌ بيست سالهٌ حكومت ولايت فقيه، گنجي بزرگ از حاصل ذوق مردم در دست است. در ميان اين گنج، در موارد و نمونه هائي به رشته هائي گوهرين و ثمين برخورد ميشود كه نشان ميدهد، هستند دل سوخته كساني كه از زمره صاحبان ذوقند و نيز از رندان سوخته جاني هستند كه در حكومت جبّاران خون خوار، تيغ «هجو» بر كشيده و بر دشمن مردم تاخته اند. از نمونه هاي با ارزش هجو واقعي كه در اين ايام در محافل و مجالس اُنس صاحبدلان بازخواني ميشود، هجويه با ارزش و استادانه و شجاعانه «معراجنامه »است.

هجونامه « معراجنامه» اثر غريب و قابل تأمّلي است كه از يك طرف خواننده را در دنياي خيالات و داستانها و عوالم مخصوص به شعر و مربوط به عرفان به سير و سياحت ميبردو از طرف ديگر خواننده را به عالم علم الاجتماع و حقايق متعدّده تاريخي و موارد فرهنگ و سًنن ايراني به مسافرت ميبردو چون خواننده از اين سفر باز مي گردد، انگار قواي باصره و سامعه و شامّه قويتري پيدا نموده و طعم حقايق مختلفه را بهتر مي فهمد و زبري و نرمي وقايع اجتماع و تاريخ را بهتر لمس مينمايد و تمام اين خواص است كه«معراجنامه» را در جايگاه عالي مرتبه اثري ادبي و ماندگار قرار ميدهد.

لینک  کتاب در  یوتیوب:

دانلود فایل PDF:

دانلود فرمت صوتی:

لینک کتاب در تلگرام:

سایر کتابها :

نقد و بررسی کتاب

wp.me/p7C3ra-4ig


Leave a Reply