تلخ و شیرین| محمد علي جمالزاده | گویش ح. پرهام | کتابهای صوتی آوای بوف

تلخ و شیرین| نوشته محمد علي جمالزاده | انتشارات : کتابخانه ملی ایران | گویش ح. پرهام | کتابهای صوتی آوای بوف

📕 نام کتاب : #تلخ_و_شیرین

✍️ نویسنده : #محمدعلی جمالزاده

انتشارات : کتابخانه ملی ایران

سال انتشار : 1343

تعداد فایل : 14 عدد فایل صوتی به مدت 06 ساعت و 55 دقیقه

گویش : #ح_پرهام

ادیت فنی: گ. جاسمی و ح. عزت نژاد

موزیک: ب. شاهیده

موضوع : #داستان

دوستان عزیز کتاب صوتی تلخ و شیرین به قلم محمد علی جمالزاده خدمت شما تقدیم میشود. جمالزاده در کنار صادق هدایت بحق یکی از نویسندگان طراز اول کشورمان است. جمالزاده از نادر ایرانیانی بود که کاندید جایزه ادبی نوبل در جهان شد.
در قصه های این کتاب نویسنده به دور از شعارهای ایران بدبخت کنی که در آن زمان مایه کینه ورزی های قبیله ای به اصطلاح روشنفکران بود، و البته ضمن انتقاد از آنها، به بررسی تضاد و تقابل های ذهنی میپردازد. به تلخ ها و شیرین ها.

در قصه نخست نویسنده ضمن ترسیم فضای تهران قدیم و مشاغل دوره گردی آن زمان،در این اندیشه است که راه درست در زندگی پرداختن به معنویت و ابعاد معنوی زندگیست، یا خوشباشی و دو روزه عمر را به خوشباشی و فراغت بال و کام و حال گذراندن. در ضمن یکی از سنن فراموش شده فرهنگی، یعنی سخنوری را به ما میشناساند.
در داستان دوم حق و ناحق در گفتگوی دو حشره ارزیابی میشود. یکی خود را متعهد و مفید میداند و دیگری صرف بودن و زیبا زیستن و آزار نرساندن را هنر خود میداند. در لحظه ای که حشره متعهد صاحب ایدئولوژی از فرط تعصب در صدد نابودی حشره بی آزار بر میآید باد فنا بر هر دو میوزد، هر دو را مطابق قانون حاکم بر هستی میروبد و محو میکند و به گفتگو پایان می‌بخشد.
در داستان سوم تقابل تعصب مذهبی و جهل، با آگاهی و اندیشه ورزیست. چریدن یا اندیشیدن !
آیا باید در سایه قصه ای که مسیحیت یا بودائیزم در مورد هستی گفته آسوده غنود و چرید و مرد، یا اندیشمندی هر چند دلخون و دردمند بود.
داستان چهارم تقابل غرق شدن در جزییات است با درک کلیات هستی، پیش از پرداختن به جزئیات.
قصه پنجم، در قالب داستان یک خواستگاری نسبی بودن نظرات و قضاوت ها را باز میگشاید.
در قصه آتش زیر خاکستر که شاید بهترین داستان این کتاب باشد، جمالزاده به بیماری‌های اخلاقی جامعه میپردازد. بد طینتی ها و رذالت هایی که بر اذهان یکان یکان اجداد ما حاکم بوده و هر اقدام مفید و درستی را بیفایده میکرده است. دولت سالم با کارکنان نا سالم و فاسد را محال میداند و در عین حال به، باصطلاح روشنفکران میتازد.
تفاوت کسانی چون جمالزاده که هرگز شیفته هیچ ایدئولوژی نشد و نیز هدایت که دوره کوتاهی توده ای شد و پس نشست، با مدعیان روشنفکری در این است که گروه دوم با بهره گیری از خصلت مسئولیت گریزی فرهنگ ما، فقط کسی را که در راس قدرت بود ملامت می‌کردند و مردم و فرهنگشان را بی تقصیر جلوه میداندند، و این مسلما خوشایند ملت مسئولیت گریز میتوانست باشد، حال آنکه این دو ادیب توانمند، نقش فرهنگ و سنت و باورهای مردم را در بد اقبالی هایشان نادیده نمیگرفتند. جمالزاده به درستی اخلاق فاسد فساد پرور مردم جامعه را به نقد میکشد، و در ضمن به درستی اشاره میکند که اساسا شعار مطالبه آزادی و تساوی در ذات خود ناسازگار است. برای ایجاد تساوی باید اعمال زور کرد و آزادی را نقض نمود. ماشین چمنزنی باید دایم به کار باشد و سر چمن هایی را که زیادی رشد کرده اند بزند تا چمن ها در یک سطح باقی بمانند.
در قصه پایانی نویسنده به درد دیگری از درد های جامعه میپردازد و آن هم شاعران و نویسندگان و قلم بستان پر مدعای کم توان است که برای ساختن جامعه و آزادی مردم و آبادی کشور شعار می‌دهند ولی از هر گونه کار عملی یا حتی شناخت ریشه های گرفتاری جامعه عاجزند. اما هم آنها قادرند با شعارهای تو خالی برای مشکلاتی که منشا آن در رگ و ریشه اندیشه مردم لانه دارد راه حل های آبکی و غیر حرفه ای ارائه کنند و عامه مردم را به هیجان بیاورند.
گدر زمان و تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در عمل نشان داد که جمالزاده در قضاوت های خود نظری صائب داشته است.
دیدار با جمالزاده در منزلش در سوئیس در دوره حیاتش برای هر کس مقدور بود. و او نیک با لحن پر طنز و کنایه خویش به ریش کسانیکه روزگاری نویسندگان به اصطلاح متعهد را میستودند و او را محافظه کار و کسی میدانستند که از دور دستی بر آتش دارد، میخندید.
کتاب بسیار زیبا و پر مغز قلتشن دیوان به دنبال این اثر به صورت صوتی خدمت شما عزیزان تقدیم خواهد شد.

لینک های دسترسی به کتاب:

لینک تصویری یوتیوب:

——-

کمک به فعالیت های گسترده تر

1 حمایت از فعالیت های نشر آوای بوف

2 از طریق خرید کتاب ها

لیست کتاب های قسمت فروش به مرور اضافه خواهند شد

لطفا با خرید کتاب های انتشارات آوای بوف از ما برای تولید و پخش کتاب های رایگان بیشتر حمایت کنید :

کتابهای  آوای بوف در گوگل پلی

کمک به فعالیت های گسترده تر از طریق خرید کتاب ها

لیست کتاب های قسمت فروش به مرور اضافه خواهند شد

لطفا با خرید کتاب های انتشارات آوای بوف از ما برای تولید و پخش کتاب های رایگان بیشتر حمایت کنید :

AVAYEBUFGOOGLE
کتابهای  آوای بوف در گوگل پلی  

ــــــــــــــ

Google-Play_New-Logos2_books-1

خرید مجموعه کتاب های ما از گوگل پلی  برای کمک به گسترش فعالیت ها

lulu_logo_retina

آدرس سایت، لیست کتابها و صفحات زیر مجموعه :
👇
linktr.ee/avayebuf

لینک کوتاه مطلب

wp.me/p7C3ra-3GX

Leave a Reply