مشعشعیان | (یا بخشی از تاریخ خوزستان) | احمد کسروی | گویش : آناهیتا ایرانی | تولید صوتی آوای بوف

مشعشعیان | (یا بخشی از تاریخ خوزستان) | نویسنده : احمد_کسروی | گویش : آناهیتا ایرانی | تولید صوتی آوای بوف

کتاب : #مشعشعیان | (یا بخشی از تاریخ خوزستان)

نویسنده : #احمد_کسروی

گویش : # آناهیتا ایرانی

🚫 #ممنوعه ⛔️

ناشر : پیمان

سال چاپ : 1312

تعداد صفحات: 136

تعداد فایل : 13 عدد فایل صوتی به مدت 06:51 ساعت

دسته‌بندی : #سیاسی #تاریخ #نقد ، #نقد_مذهبی

داستان سید محمد مُشَعشَع و جانشینان او ، چیستان دعوای مهدیگری سید محمد و دعوای خدایی پسرش مولا علی ، پیشامدهای خوزستان در زمان آنها ، رودها و بندها و پلهای خوزستان

از مقدمه کتاب:
داستان سید محمد و فرزندان او و تاریخ کعبیان را تا شیخ‌ خَزعل‌خان تا آنجا که مى‌توانستم دنبال کرده یک رشته آگاهیها اندوختم. بویژه پس از آنکه در بهار سال ١٣٠۴ به تهران بازگشتم و نوشته‌ها و کتابهایی را که در خوزستان در دسترس نداشتم بدست آوردم و از آگاهیهاى فراوانى که گرد کرده بودم کتابی پرداختم که چون گذشته از داستان مشعشعیان و کعبیان ، رخدادهای دیگر خوزستان را در مدت پنج قرن دربر داشت و آن را «تاریخ پانصد ساله‌ی خوزستان» نام نهادم.

ولی چیستانی[معما] در کار بود که بایستی گشاده شود و بی‌گشادن آن کتاب ارزشی نداشتی ، و آن دعواى مهدیگرى سید محمد و دعواى خدایی پسرش مولا على بود. چه سید محمد مذهب اثناعشرى داشته و بنام این مذهب بوده که با دیگران نبرد و کشاکش مى‌کرده و چنانکه مى‌دانیم بنیاد مذهب اثناعشرى بر زنده و ناپیدا بودن مهدى پسر امام حسن عسکرى است. یکی از پایه‌های آن کیش است که او روزى پدید آمده جهان را از داد و نیکى پر خواهد ساخت. پس از چه راهى بوده که سید محمد خود را مهدى خوانده و از چه راهى بوده که دوازده‌امامیان دعواى او را پذیرفته‌اند؟. نیز دعواى خدایی مولا على و کارهاى او که کاروان حاجیان را کشتار و تاراج کرد و در نجف بارگاه امیرالمؤمنین على را ویرانه کرده کسان او چوب محجر قبر را چون هیزم زیر اجاق سوزانیدند. آیا این سیاهکاریها با مذهب شیعه چه سازشى داشته است؟! بویژه در آن زمان که شیعیان تازه بجوش و جنبش برخاسته و تعصب بى‌اندازه داشتند.

براى گشادن این چیستان راهى نبود جز آنکه کتابى یا نوشته‌اى از سید محمد یا یکى از پیروان او بدست آید.

بدینسان کتاب [بدست آمده و] انتشار یافت ، و پس از زمانی بفروش رفته نسخه‌های آن پایان پذیرفت در حالی که کسانی خواستار آن بودند. زیرا گذشته از تاریخ خوزستان و داستان خَزعَل ، چون در این چند سال که ما از کیشها سخن رانده بارها نام سید محمد مشعشع و بدآموزیهای او را برده‌ایم ، کسانی می‌خواستند که او را نیک بشناسند و از بدآموزیهایش آگاه گردند.

اینبود بارها نامه می‌نوشتند و یا با زبان درخواست چاپ دوم آن کتاب را می‌کردند. در حالی که ما در این چند سال اخیر درباره‌ی سرگذشت خزعل و پیشامدهای بیست سال پیش خوزستان آگاهیهای ارجدار دیگری پیدا کرده‌ایم که می‌بایست آنها را نیز بکتاب بیفزاییم و این کار گذشته از آنکه فرصتی می‌خواست که من اکنون نمی‌دارم از دیده‌ی سیاست کشور ایران نیز هنگامش نمی‌بود.

از اینرو در برابر درخواستهایی که می‌شد بهتر دانستم آن کتاب را به دو بخش گردانیده بخش مشعشیان را (که داستان سید محمد و جانشینان او را با پیشامدهای خوزستان در زمان آنها و همچنان دعواها و بدآموزیهای سید محمد را دربر می‌دارد) جداگانه بچاپ رسانیم.

بهائی‌گری کتابی است که احمد کسروی در رد و انتقاد از بهائیت نوشته‌است. ابتدای این کتاب با رد مهدویت، تشیع، شیخیه و کیش بابی شروع شده و نهایتاً به نقد دین بهائی می‌پردازد. وی در ابتدای گفتار یکم کتاب، بهائیگری را از بابیگری و بابیگری را از شیخی‌گری و شیخی‌گری را از شیعی‌گری برخاسته می‌داند؛ و مهدی‌گری را نیز بر پایه شیعی‌گری دانسته از این رو بهائیگری را از ابتدا پندار بر پندار بر پندار می‌داند.

لینک کتاب در یوتیوب:

لینک  کتاب در  یوتیوب:

دانلود فایل PDF:

دانلود فرمت صوتی:

لینک کتاب در تلگرام:

سایر آثار احمد کسروی:

wp.me/p7C3ra-4dB


Leave a Reply